Loading...

Action marketing för julefridens skull

  • Kund:
    Göteborgs Räddningsmission
  • Uppdrag:
    Julkampanj
  • När:
    2016
  • Vad:
    Action marketing

Göteborgs Räddningsmission är en ideell organisation i Göteborg som arbetar för att motverka social utsatthet och utanförskap. En viktig del i Räddningsmissionens arbete är att samla in pengar från privatpersoner och företag, och tiden innan jul är högsäsong. Vårt uppdrag var att ta fram en kampanj som skulle få göteborgarna att skänka så mycket pengar som möjligt till människor som lever i hemlöshet. 

Så tänkte vi

Tiden innan jul slåss ideella organisationer om vår uppmärksamhet och våra slantar. För att sticka ut i bruset tog vi fasta på två insikter. Ett. Eftersom Räddningsmissionen bara hjälper hemlösa i Göteborg skulle vi vara tydliga med vem pengarna gick till och varför. Två. Vissa är positiva till att skänka pengar, andra inte. Vi ville lägga vår energi på de positiva, påminna dem om att skänka och visa hur enkelt det är.

Så gjorde vi

Räddningsmissionen hade valt stadens spårvagnar och GP som huvudmedia. För det tog vi fram ett action marketing-koncept där vi visade hur enkelt det är att hjälpa hemlösa göteborgare med sin Swish-app.

Det raka uppmanande budskapet kompletterades med mer detaljerad information om vad dina pengar skulle gå till; som en tallrik mat, lite varma kläder eller en dusch.

Så gick det

Räddningsmissionens julkampanj 2016 var en av de mest framgångsrika under de senaste åren när det gäller insamlade pengar. Sammanlagt fick man in 250 000 kronor under november–december.  Ett kvitto på att vi tänkt rätt, men framförallt ett efterlängtat bidrag till Räddningsmissionens viktiga arbete.

 

"Det här var precis vad vi var ute efter. Kampanjen var tydlig och enkel. Dessutom har responsen varit väldigt positiv och vi har samlat in en kvarts miljon på två månader. Det är ett fantastiskt resultat! " Joachim Lundell, Insamlingsansvarig på Göteborgs Räddningsmission.