Loading...

YouTubers engagerar unga i gymnasievalet

  • Kund:
    Kunskapsförbundet Väst
  • Uppdrag:
    Gymnasievalskampanj
  • När:
    2016–2017
  • Vad:
    Reklam, PR, sociala medier

Så tänkte vi

Kunskapsförbundet är en av Västsveriges största utbildningsaktörer med ansvar för tre kommunala gymnasieskolor i Trollhättan och Vänersborg. Med 16 olika utbildningsprogram har skolorna regionens bredaste utbud. Och det ville vi kommunicera till målgruppen som består av 1 000 niondeklassare. Dessutom ville vi stärka skolornas position gentemot de största konkurrenterna – friskolorna. 

Med en begränsad budget var vi tvungna att skapa en kampanj som engagerade och fick spridning. Vi valde därför Instagram och YouTube eftersom en mycket stor del av målgruppen är aktiv där.

Så gjorde vi 

För att sätta fokus på gymnasievalet på ett lekfullt sätt och samtidigt visa skolornas stora bredd av utbildningar tog vi hjälp av två av Sveriges största influencers. I kampanjen lät vi Therese Lindgren och Sam Nilsson Ezeh göra charader på Instagram kopplade till Kunskapsförbundets olika gymnasieutbildningar.

 

 

Mer konkret startade vi kontot @charadparad och under fyra veckors tid postade Sam och Therese nya filmer varje dag där de försökte föreställa yrken som astronaut, reseledare och PT – vilket man på sikt kan bli om man pluggar på någon av Kunskapsförbundet skolor. Vi adderade även ett tävlingsmoment till kampanjen där den som först gissade rätt yrke i kommentarsfältet vann en biobiljett.

Så gick det

Efter en vecka hade @charadparad fått över 13 000 följare på Instagram. Dessutom uppmärksammade medier som SVT Väst, P4 Väst, TTELA, Vänersborgaren och Trollhättan 7 dagar kampanjen i flera artiklar och inslag.

Totalt sett resulterade kampanjen i över en miljon visningar, 67 000 likes, 24 000 kommentarer. Besöksfrekvensen på Kunskapsförbundets webbplats hittaprogrammet.se ökade även med över 110 % jämfört med samma period förra året. Och fler elever än någonsin kom på skolornas Öppet hus-dagar. 

Men viktigast av allt - kampanjen ledde till betydligt fler sökande och Kunskapsförbundet ökade sin marknadsandel från 67% till 72%.