Loading...

Senaste inläggen från bloggen ”Livet på byrån”

Här rapporterar vi om allt från kommunikationstrender och inspirerande kampanjer till intressanta undersökningar och livet på en reklambyrå i Göteborg.

Psykologin bakom influencer marketing

”Lita inte på främlingar”. Det är en förmaning som vi sedan barnsben har blivit indoktrinerade med i olika former. Det börjar med arketyper som fula gubbar, följt av att du ska ”akta dig för reklam”. Senare blir det politiker, och avslutningsvis… tja, Bill Cosby-typer i största allmänhet. Vi tänkte därför titta närmare på vad det är som gör influencer marketing så framgångsrikt. Vad gör oss mer mottagliga för reklambudskap när våra förebilder står som avsändare?

”Lita inte på främlingar”. Det är en förmaning som vi sedan barnsben har blivit indoktrinerade med i olika former. Det börjar med arketyper som fula gubbar, följt av att du ska ”akta dig för reklam”. Senare blir det politiker, och avslutningsvis… tja, Bill Cosby-typer i största allmänhet. Vi tänkte därför titta närmare på vad det är som gör influencer marketing så framgångsrikt. Vad gör oss mer mottagliga för reklambudskap när våra förebilder står som avsändare?

Läs mer ›

Det här gillar vi bäst i sociala medier

Söta katter, sandstränder, vänner, matfilmer och humor. Det är bara några av sakerna som vi föredrar att se i sociala medier. Selfies, träningsbilder och mat står däremot på listan av vad som irriterar oss mest. Mer om innehåll och motiv som engagerar i sociala medier kan du läsa om här i vårt senaste blogginlägg.

Söta katter, sandstränder, vänner, matfilmer och humor. Det är bara några av sakerna som vi föredrar att se i sociala medier. Selfies, träningsbilder och mat står däremot på listan av vad som irriterar oss mest. Mer om innehåll och motiv som engagerar i sociala medier kan du läsa om här i vårt senaste blogginlägg.

Läs mer ›

7 tips för en perfekt rubrik på webben

Hur skriver du en bra rubrik för webben? Här ger vi dig tips som du kanske inte hört förut och som garanterat hjälper dig att sätta bättre rubriker.

Hur skriver du en bra rubrik för webben? Här ger vi dig tips som du kanske inte hört förut och som garanterat hjälper dig att sätta bättre rubriker.

Läs mer ›

Så lyckas ditt företag på Twitter

På Twitter finns några av landets viktigaste opinionsbildare, men också kunder och konkurrenter. Som företag kan du på Twitter lyssna, påverka och engagera användarna. Men hur gör du för att lyckas med din företagssida? Vi berättar.

På Twitter finns några av landets viktigaste opinionsbildare, men också kunder och konkurrenter. Som företag kan du på Twitter lyssna, påverka och engagera användarna. Men hur gör du för att lyckas med din företagssida? Vi berättar.

Läs mer ›

Roffes Språklåda

En massa engelska ord tränger sig in i det svenska språket. Hur oroliga ska vi vara för vårt språk? Inte alls, enligt Roffes språklåda. Det har historien visat.

En massa engelska ord tränger sig in i det svenska språket. Hur oroliga ska vi vara för vårt språk? Inte alls, enligt Roffes språklåda. Det har historien visat.

Läs mer ›

Ny inspiration med Vedic Art

Vad gör man när inspirationen tryter? Vår Art Director Madelene Hillman delar här med sig av sina tankar kring prestationsångest, ny inspiration och hennes nya stora passion – Vedic Art.

Vad gör man när inspirationen tryter? Vår Art Director Madelene Hillman delar här med sig av sina tankar kring prestationsångest, ny inspiration och hennes nya stora passion – Vedic Art.

Läs mer ›

Summering från The Conference 2017

I förra veckan befann sig Clas Jonasson på The Conference 2017. Här summerar han de mest intressanta föreläsningarna.

I förra veckan befann sig Clas Jonasson på The Conference 2017. Här summerar han de mest intressanta föreläsningarna.

Läs mer ›

Välkommen tillbaka Mäklarringen!

Visst är det härligt med kära återseenden. Som Mäklarringen – en kund vi jobbade med för ett par år sedan och som nu valt att komma tillbaka till oss på Cordovan Communication.

Visst är det härligt med kära återseenden. Som Mäklarringen – en kund vi jobbade med för ett par år sedan och som nu valt att komma tillbaka till oss på Cordovan Communication.

Läs mer ›

Native Advertising – på mottagarens villkor?

Native advertising är ett annonsformat som ökar kraftigt i popularitet, men har samtidigt väckt en debatt kring reklam, etik och journalistikens opartiskhet. I augusti publicerade därför Sveriges Tidskrifter och TU nya riktlinjer för native advertising. Vi tänkte därför passa på att titta närmare på annonsörernas och mediehusens nya favoritformat.

Native advertising är ett annonsformat som ökar kraftigt i popularitet, men har samtidigt väckt en debatt kring reklam, etik och journalistikens opartiskhet. I augusti publicerade därför Sveriges Tidskrifter och TU nya riktlinjer för native advertising. Vi tänkte därför passa på att titta närmare på annonsörernas och mediehusens nya favoritformat.

Läs mer ›

Färg som inspiration, trend och signal – färgexperten Lotta Kühlhorn berättar

Vilka associationer väcker färgen svart? Var kommer våra färgassociationer ifrån? Och vilka är de största trendfärgerna just nu? Vi frågade Lotta Kühlhorn, grafisk formgivare, illustratör och författare, aktuell med boken ”Kulör – en bok om vad färg gör”.

Vilka associationer väcker färgen svart? Var kommer våra färgassociationer ifrån? Och vilka är de största trendfärgerna just nu? Vi frågade Lotta Kühlhorn, grafisk formgivare, illustratör och författare, aktuell med boken ”Kulör – en bok om vad färg gör”.

Läs mer ›