Loading...

Årets hetaste 3D-trender

Årets hetaste 3D-trender

Kommunikation går mer och mer åt rörligt, vilket har gjort 3D-animation (motion graphics) till en trend på snabb frammarsch, inte minst i sociala medier. Någon som har stenkoll på utvecklingen är Cordovans egen 3D-artist och digitala art director Antonio Magana. Vi satte oss ner över en kaffe och bad Antonio berätta om livet som designer, och lista årets höjdpunkter i 3D-världen.

 

– 3D-animation är det som går mest framåt, i synnerhet abstrakta videoloopar, levande mönster och pastellfärger ingår för tillfället i väldigt många 3D-artisters arsenal. En annan trend som kommit start på bred front är marmortexturer som bidrar med en elegant känsla.

Hur har den tekniska utvecklingen gått framåt?

– Den senaste trenden inom 3D-design är Cinema 4D:s Redshift renderingsmaskin som lanserades i samband med den senaste versionen av pluginet X-Particles. Den har blivit en stor succé på n’et och används av en rad globala varumärken, bland annat IKEA. I deras fall har de jobbat tillsammans med 3D-artiseten Elias Klingén (Instagram: @eliasklingen). För den som vill se en tutorial på denna effekt kan titta här: youtube.com/c/NateRodriguezVera

"Mitt skapande handlar lika mycket om att rigga en virtuell fotostudio med lampor och objekt, precis som i verkligheten."


Vad är det bästa med att vara 3D-specialist?

– Det är både variationen och att ständigt utvecklas. 3D-artisteri handlar inte bara om rörligt. Mitt skapande handlar lika mycket om att rigga en virtuell fotostudio med lampor och objekt, precis som i verkligheten. Som 3D-artist måste man därför följa med i utvecklingen och anpassa sig till trender inom alla typer av visuella medier.

Hur viktig är sociala medier för en 3D-designer?

– Den är så klart viktig. Men sociala medier har även blivit en osäker plats för 3D-artister och designers.

På vilket sätt?

– Det är främst upphovsrättsfrågor. Det blir allt vanligare att verk blir ”stulna” av oseriösa konton och publiceras och säljs vidare utan upphovskvinnans/-mannens tillstånd. Några exempel på populära designers som har fått sin konst kapad via Instagram är: Philip Lueck (Instagram: @philiplueck) och Esteban Diacono (Instagram: @_estebandiacono).

Tillbaka till trender, har du någon personlig favorit?

– Jag älskar att jobba med hår i Cinema 4D. Det är en av mina störta inspirationskällor för tillfället.

Hur kan hår vara en ispirationskälla?

– Hår kan se ut på många olika sätt: fluffigt, rakt, vågigt, rufsigt… Hår kan ge en mäktig känsla när det är tjockt och fylligt med mycket volym – som i Schampo-reklamer.

Men ur 3D-hänsyn – vad är grejen där?

– Det ger en magisk känsla, perfekt för abstrakta miljöer. Hår har också blivit en riktig hit i sociala medier. Ta Artisten Antoni Tudisco (Instagram: @antonitudisco) som exempel. Han har skapat sig ett namn och 167k följare på Instagram med hjälp av sina storväxta fluffdansare.


Antonio Magana, avslutningsvis, vad är bra kommunikation för dig?

Det viktigaste att komma ihåg är att rörelsegrafik (motion graphics) bara är ett annat sätt att förmedla ett budskap. Det är budskapet och målgruppen som ska stå i centrum, inte trender eller effektsökeri.

Antonio tipsar om sina 5 favoritkonton på Instagram:

@petertarka
@beeple_crap
@simonholmedal
@_estebandiacono
@philiplueck