Loading...

Designtrender 2017: Från minimalist till colorist

Vilka färger, typsnitt och grafiska former kommer att dominera under 2017? Vi bad våra grafiska formgivare och art directors sia om årets designtrender. Resultatet är sex spaningar kring allt från Duotones och Granny Smith-kulörer till en ny form av minimalism och mer dramatisk typografi.



1. Naturfärger i rosa och grönt

Enligt det internationella färginstitutet Pantone är Greenery 2017 års trendigaste kulör. Den ljusgröna färgen med gul underton för tankarna till våren och Granny Smith-äpplen. Att just Greenery blev årets färg, är knappast oväntat då vi sett denna trend inom inredningen ett bra tag nu (till exempel i olika mönster med djungeltema, palmer och insekter). I designvärlden dominerar dock fortfarande förra årets färgtrend Rosa. Och den kommer antagligen leva kvar även under 2017.

– Vårt miljötänk och en längtan till det naturliga avspeglas i inredning och design, men även i marknadskommunikation. Att grönt är en stor färg 2017 ligger helt i linje med det, säger Kerstin Carlberg, grafisk designer. Vi kan med andra ord förvänta oss mycket naturfärger och härliga pasteller i grönt och rosa under 2017. Ta gärna en titt på Pantone.com för mer inspiration.

Foto: Sølve Sundsbø.

2. En ny minimalism

Många associerar minimalism med neutrala färger som svart, vitt och grått samt få teknologiska funktioner, och helt ärligt, ett ganska tråkigt och opersonligt formspråk. Men nu ser vi en ny form av minimalism breda ut sig. En med mer fokus på rena och avskalade färger, raka funktioner och design på platta och rena ytor. Dessutom finns inte längre några kompromisser mellan estetik och funktion

Se till exempel Göteborgstryckeriets vackra inspirationsbilder från Luncheon #3.

3. Gradient gör en comeback

En annan minimalistisk trend som kommer starkt under 2017 är Gradient. Det vill säga i grunden svartvita bilder med olika färgtoningar. Som över en natt har användandet av Gradient exploderat på webben. Bland annat har Spotify anammat trenden riktigt tidigt och antagligen inspirerat många andra. Under 2017 kan vi förvänta oss att se ännu mer av denna trend i många härliga färger och utformningar.

4. Duotones

Duotones är ytterligare en designtrend vi lär få se under 2017. För den som inte är bekant med begreppet så betyder det att man kombinerar två färger på en bild, oftast med hjälp av mycket ljusa eller kontrasterande färger. Duotones kräver därför en del jobb men resultatet blir ofta väldigt häftigt.

– Trenderna med Gradients och Duotones för mina tankar till Andy Warhol. Alla de odödliga bilder han skapade under sin livstid är lika häftiga idag som när han kreerade dem på 50-, 60-, 70- och 80-talet. Vem minns inte hans Campbell Soup eller alla de Marilyn-varianter i häftiga färgkombinationer? Popkonstens fader har inspirerat mig tidigare och i år kommer garanterat inte att vara sista gången, säger Madelene Hillman, Art Director. Låt dig påverkas du också på artnet.com

 5. Dramatisk typografi

2017 är året då våra typsnitt kommer att ta för sig mer. Typsnitten ska vara enkla, lättförståeliga, snygga och iögonfallande. Kort sagt Big, Bold and Beautiful. Det är helt enkelt dags att våga leka mer med våra typsnitt och skapa mer dramatiska typografier och layouter som kanske rentav blir till bilder. Se bara här nurturedigital.com

Vi ser även mer och mer handskrivna typsnitt för både loggor och webb. Något som ger en personlig känsla och minst en unicitet.

6. Kom Holi, kom vår, kom 2017 ett färgsprakande år!

Dagarna av svart och vitt ser ut att börja tyna bort. 2017 kommer att bjuda på starka färger influerade av den indiska färgfestivalen Holi. En hinduisk vårfest där deltagarna skvätter färgpulver och vatten på varandra.

– 2017 är det är dags att bli färgbombade, precis som om vi befann oss mitt i Indiens färgfestival – Holi! På Pinterest är trenden tydlig. Här bombarderas anslagstavlorna av färg från digitala designers och art directors. Vi ser även mer färger subtilt i ikoner men även i stora affischer och färgplattor på webben. Instagrams logotype är bara ett exempel, säger Eva-Heidi Lindberg, digital designer.