Loading...

Facebooklikes avgör designtävlingen PIDA 2017

För att skapa engagemang i sociala medier kring den internationella designtävlingen PIDA prövar vi i år ett nytt grepp. Initiativtagarna BillerudKorsnäs instiftar en ny tävlingsgren där allmänheten får tycka till via Facebook. Kort sagt: det tävlande bidrag med flest Facebooklikes vinner.


PIDA, Packaging Impact Design Award, är en tävling i förpackningsdesign för studenter i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen är en del av designstudenternas utbildning och ger unga talanger en möjlighet att visa sitt arbete för en större publik samt för potentiella arbetsgivare. Historiskt sett har vinnarna i PIDA utsetts av en jury av branschspecialister som korat flera vinnare i olika kategorier. 

Men i år har vi alltså adderat ett nytt delmoment för att väcka ytterligare nyfikenhet och engagemang för tävlingen i sociala medier. I PIDA People’s Choice Award – som det nyinstiftade priset heter – kan vem som helst tycka till och lägga sin röst på sitt favoritbidrag, oavsett om man själv tävlar i PIDA, sitter i juryn, jobbar i branschen eller bara är intresserad av design och förpackningar. Det enda man behöver gör är att trycka like eller dela det bidrag man gillar bäst på Facebook.

Tävlingen som lanserades ett par veckor innan prisutdelningen genererade på kort tid en räckvidd på över 130 000 personer, 44 000 videovisningar, 22 000 minuter visad film och över 6 200 likes, delningar och kommentarer på Facebook. Ett fantastiskt resultat för initiativtagarna BillerudKorsnäs som med tävlingen dels vill skapa en dialog med morgondagens designers och dels driva utvecklingen av ny, innovativ förpackningsdesign. Vilket är precis vad årets PIDA handlar om. Studenterna har nämligen fått i uppdrag att utmana traditionella förpackningar och skapa något nytt, smart, snyggt och framförallt hållbart. Läs gärna med om PIDA här