Loading...

Gerillakampanj för Göteborgs hemlösa

Under december månad får stadens parkbänkar och soptunnor en ny viktigt uppgift. De blir budbärare för Göteborgs Räddningsmissions senaste insamlingskampanj som ska belysa deras arbete mot hemlöshet och utsatthet. Kampanjen är framtagen av oss på Cordovan som arbetar med Göteborgs Räddningsmission som ett långsiktigt pro bono-uppdrag.

– Genom att placera ut budskap som bland annat “För 140 kronor har du sett till att en hemlös får sova i en säng i natt” på parkbänkar runt om i stan vill vi belysa hur hemlösa har det i vinter. Och inte minst få folk att verkligen agera genom att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission och deras viktiga arbete, säger Ola Lundin, Art Director på Cordovan Communication.

Totalt rör det sig om 1 600 människor som lever i akut hemlöshet, varav 600 av dessa är barn. Vissa tvingas till och med att sova utomhus under vinterns kalla nätter. Varje jul samlar Göteborgs Räddningsmission därför in pengar för att kunna hjälpa till med jourboende och mat. 

– Det mesta av vårt arbete utgår från vårt café på Vasagatan. Där serverar vi ca 600 frukostar varje vecka, erbjuder rena kläder, dusch och någon att prata med. Vi har också ett övernattningsboende, 35:an, på Linnégatan. Här kan man övernatta, få en varm dusch, lite kvällsmat och ett klädombyte, säger Joachim Lundell som är insamlingsansvarig på Göteborgs Räddningsmission.

För att få folk att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission syns nu även en informationskampanj på spårvagnar, i dagspress och sociala medier.