Loading...

Hej Daniel – vår nya AD

Hej Daniel – vår nya AD

Nu stärker vi upp vår byrå med ytterligare en kreatör. Vår nya Art Director Daniel Petersson kommer senast från Forsman & Bodenfors Factory och dessförinnan arbetade han på Ellermore. Mer om Daniel och hans bakgrund, AD-yrkets största utmaningar och vad han anser är bra kommunikation kan du läsa om här.
 

Berätta om dig själv.

– Jag är i 40-årsåldern och bor här i Göteborg med min fru och två små döttrar. Ursprungligen är jag från Skåne och bodde i Malmö innan jag flyttade hit för 10 år sedan.
 
Jag har jobbat med reklam i drygt 20 år. Senast kommer jag från Forsman & Bodenfors Factory där jag jobbat i 8 år. Dessförinnan har jag jobbat på Ellermore, Imperiet och JMS. 

Jag har även pluggat formgivning på Berghs och diverse arbetsrelaterade kurser och utbildningar.

"Under mina dryga 20 år i reklambranschen har jag arbetat med kunder som Telia, Volvo, Skanska, Apoteket, Ikea, Oatly, Tele2, Coop och Systembolaget."

Hur kommer det sig att du blev AD?

– Jag ville ha ett jobb där jag kunde dra nytta av och använda mina kreativa sidor och då passade ett yrke som AD bra. 
 

Vad är det bästa med att jobba som AD?

­– Jag gillar att man jobbar med både tanke och form. Att man får utmana sig kreativt med lösningar i ofta komplexa uppdrag.

Vilka är de största utmaningarna i din yrkesroll?

– Att hålla sig uppdaterad både tekniskt och kreativt. Så det passar bra att det ingår i mina intressen.

Berätta om ett projekt du jobbat med tidigare och är extra stolt över?

– Gjorde F&B Factorys logotyp och grafiska profil. Fick möjlighet att verkligen gå på djupet i uppdraget och grotta ner mig i minsta detalj. Allt från optimal form och kerning till exakt rätt nyans av grått. Det var ett väldigt intressant projekt som blev väldigt bra. 

"Det känns riktigt spännande och kul att börja på Cordovan. Jag har fått ett superbra mottagande och är redan igång med intressanta projekt."

Hur hamnade du här på Cordovan?

– Under min föräldraledighet började jag fundera på om det inte var dags att byta jobb och testa något annat. Jag var här och träffade er och fick ett mycket gott intryck. Så på den vägen är det.

Vad är bra kommunikation för dig?

– Svår fråga. Men den skall vara ändamålsenlig. Den skall ha en så kallad röd tråd. Den skall vara genomtänkt och snygg. Den skall ha någon form av finess som gör att den sticker ut. Den skall gärna vara spännande, fyndig, engagerande och humoristisk.
 

Slutligen, vad gör du när du inte jobbar?

– Förutom att vara med min familj, håller jag på en del med fotografi. Just nu experimenterar jag med vintageobjektiv och komposition. Jag gillar även att vara ute på vägarna med min landsvägscykel när det finns tid till det.