Loading...

Hej Kari – ny strategisk projektledare på byrån!

Sedan ett par veckor tillbaka är Kari Brovall ny här på Cordovan. Kari har tidigare jobbat på både kund- och byråsidan. Bland annat med Virtual reality, animationer och chilenskt rödvin.  Hur Kari hamnade här, vad han gör som strategisk projektledare och vilket vin han rekommenderar till påskens lammgryta kan du läsa om här. 

Hej Kari, berätta om dig själv!

– Man skulle kunna säga att jag har flera bottnar. En del ser mig antagligen som en skidåkande man på stora berg. Medan andra uppfattar mig som en yrkesperson som alltid pysslat med kommunikation. Men i grund och botten är jag en tvåbarnsfar som är född i Finland, uppväxt i Sverige och som till stor del formats av min tid i Frankrike, i Chamonix.

Vad har du arbetat med tidigare?

– Jag har dels arbetat på kundsidan, dels i byråvärlden. Från kundsidan har jag erfarenhet från vin- och spritbranschen då jag jobbade som varumärkesansvarig på Fondberg och Commercial director på Miguel Torres. Till exempel har jag lanserat Bombay Sapphire Gin i Norden.

På byråsidan var jag väldigt tidigt fokuserad på det digitala. Redan 1998 började jag på den digitala byrån Item Interactive där jag jobbade som copywriter/projektledare. Nu senast kommer jag från Rapid Images där var jag anställd som creative business manager och arbetade med att leverera specialeffekter till bland annat Bamse-filmen, Ikea och Volvo Cars. På så sätt tar jag med mig mycket erfarenhet kring VR, CGI:er, appar, animationer och film. I bagaget har jag även en copyutbildning från IHM Business School.

”Varför är det bra att synas? Varför gör vi det här?” Jag är ofta den som ställer de jobbiga frågorna som måste besvaras.


Vad gör man som strategisk projektledare?

– Mitt jobb handlar till stor del om att hitta en riktning för ett företags kommunikation. En plattform som beskriver vad varumärket står för, vart det är på väg och vad företaget är kapabelt till. 

 

Som strategisk projektledare handlar mitt jobb också mycket om att ifrågasätta befintliga strategier men även visa på nya möjligheter inom exempelvis ny teknik och kanalval.

Vad ledde dig till Cordovan?

– En kopp kaffe. Jag ville landa i ett nytt sammanhang och jobba med kommunikation med fokus på de större penseldragen. Efter ett tips från en bekant på en Stockholmsbyrå kom jag i kontakt med Mikael Stenberg, vd på Cordovan. Och efter en kopp kaffe, då Mikael hunnit berätta om nya satsningar på byrån, och inte minst The Cordovan Game, var jag fast!

Som strategisk projektledare är min största utmaning att få kunden att gå utanför sin komfortzon. Det vill säga att inte upprepa sig och att ibland våga välja bort kanaler.


Vad är bra kommunikation för dig?

– Kommunikation med ett värde för mottagaren! Mycket av det som kommunicerades på 50-60-talet när Volkswagens ”bubbla” lanserades tycker jag än idag är genialt. Det finns en enkelhet och rättframhet i den kommunikationen som jag gillar. Digitalt så måste jag nämna att fler företag borde jobba som fotbollsklubben Real Madrid. Där är fansen och deras behov och förväntningar i fokus dygnet runt.

För mig är den mest effektiva reklamen den som bäst stärker känslan av en relation till varumärket. Kort sagt handlar det om att vara ärlig och göra riktigt bra saker.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

– Långkok i köket eller åker skidor.

Sist men inte minst, några härliga vinrekommendationer du vill dela med dig av?

– Ett riktigt trevligt vin är Brochet Facile Syrah, ett  franskt vin som du hittar i Systembolagets beställningssortiment. Vinet passar perfekt till påskens lammgryta. Det är också gott till lagrade ostar. Och självklart ekologiskt!