Loading...

Hej Ronnie – ny kreatör på byrån!

Vår nya copywriter Ronnie Larsson Miles älskar att nörda ner sig i olika saker, oavsett om det handlar om ny teknik, superhjältar, motorsport och inte minst kreativ reklam. Här på vår blogg berättar han om hur Kotler fick honom att välja reklamyrket och utmaningen i att vara kreativ på beställning.

 

Hej Ronnie, berätta om dig själv och din bakgrund.

– Jag är 35 år och har jobbat som copywriter i tolv år. Fem år på reklambyrån Mecka i Borås och dessförinnan på Easyfairs inhouseavdelning. Jag har även jobbat på byrån Living samt drivit eget (Bullit reklambyrå) tillsammans med en tidigare klasskamrat från Göteborgs Reklambyråskola.
 

När bestämde du dig för att bli Copywriter?

– Skapandet i ord och bild har alltid funnits med mig. När jag var yngre lekte jag ofta i Photoshop, byggde hemsidor och drömde om att blir journalist. Men det var först när jag pluggade företagsekonomi och läste Kotlers Marketing Management som jag kände att det här med reklam kanske var något för mig. Kort därefter hörde jag en radioreklam från Göteborgs Reklambyråskola som fick mig att söka mig dit. Efter intervjuer och arbetsprover kom jag in på både linjen för Art Director och Copywriter, men då lärarna tyckte att jag skulle satsa på att bli Copywriter så blev det så.
 

Hur hamnade du här på Cordovan?

– Jag lärde mig otroligt mycket under min tid på Mecka, men efter fem års pendlande mellan Göteborg och Borås var det läge för förändring. Av en slump sprang jag på en Instagramannons från Cordovan där det stod av byrån sökte folk. Jag hade hört mycket gott om byrån så jag drog iväg en ansökan. Därefter gick processen ganska snabbt.
 

Allmänheten godtar inte reklam om den inte underhåller eller känns relevant. Så att finna vägar in i folks medvetande är kanske den allra största utmaningen.


Vilka är de största utmaningarna i ditt jobb?

– Det brus och den reklamtrötthet som finns därute. Till och med reklamare väljer att ha “Nej tack till reklam” på brevlådan. Allmänheten godtar inte reklam om den inte underhåller eller känns relevant. Så att finna vägar in i folks medvetande är kanske den allra största utmaningen.

Copywriter är också ett skapande yrke där man förväntas att vara kreativ på beställning. För en sådan som jag, som är lagd åt det mer estetiska hållet, kan det ibland vara en utmaning då ett konstnärsskap ofta går hand i hand med måttlig till svår prokrastinering. Det är dock något som jag har lärt mig att tackla med åren.

Jag som älskar nörderi får som copywriter möjlighet att ta del av människors största passioner. Att sätta mig in dessa världar är en ynnest – oavsett om det handlar om båtmotorer eller uppsugningsförmågan hos pappershanddukar


Vad är roligast med ditt jobb?

– Att det aldrig blir slentriant. Du kastas ständigt in i nya projekt vilket är otroligt stimulerande. Jag som älskar nörderi får som copywriter möjlighet att ta del av människors största passioner. Att sätta mig in dessa världar är en ynnest – oavsett om det handlar om båtmotorer eller uppsugningsförmågan hos pappershanddukar.

Var hittar du inspiration?

– Dels konsumerar jag mycket reklam och kampanjer som produceras i Sverige och runt om i världen. Och dels försöker jag att hålla mig uppdaterad kring den digitala utvecklingen. Sedan blir det en hel del populärkultur – från TV-serier och dokumentärer till konst, musik och litteratur. För mig är många olika inspirationskällor det bästa bränslet för kreativa idéer.
 

Berätta om ett projekt du jobbat med tidigare och är stolt över.

– Jag kan ta ett relativt färskt exempel. Det är ett projekt som färdigställdes precis innan sommaren och var ett av de sista större uppdragen som jag gjorde för min tidigare arbetsgivare. En dokumentär kortfilm om den 91 åriga grävmaskinisten Bertil som fortfarande går till jobbet på Heda (producent av mursten- och byggelement). Det var en unik möjlighet att få berätta en historia som berör och samtidigt ladda varumärket Heda med lite fler mjuka värden.

Vad är bra kommunikation för dig?

– Jag vill säga tajming i kombination med rätt budskap i rätt kanal. Det gäller också att ha grunderna på plats – bra kommunikation bygger på en stark insikt och som besvarar frågan varför. Sedan var det en väldigt vis person som en gång sa till mig att “riktigt bra idéer måste få ta tid”. Det slår sällan fel.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Först och främst hänger jag med min familj – fru och två döttrar, 6 och 8 år gamla. Och så tränar jag en del, mest gym och mountainbike.

Annars älskar jag att nörda ner mig i olika saker. Jag är en motorsportfantast och följer allt från Formel 1 till Formel 3 slaviskt. Tidigare drev jag också en egen podcast om motorsport. Och så älskar jag superhjältar – till mina döttrars stora förtjusning.