Loading...

Så lyckas ditt företag på Instagram

Över 700 miljoner människor världen över använder bilddelningsappen Instagram. Men det är inte bara privatpersoner som visar upp sina vardagsbilder här – allt fler företag inser fördelarna med att finnas på Instagram. Här berättar vi hur du kan stärka ditt varumärke via kanalen. 

Instagram lanserades i oktober 2010 och har sedan dess växt lavinartat. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2016 är Instagram idag det näst största sociala nätverket i Sverige efter Facebook. Totalt sett uppdaterar en fjärdedel av alla svenska internetanvändare sin Instagram-flöde varje dag.

Som namnet antyder delar användarna ögonblick på Instagram i form av bilder och videor. 2016 lanserades dessutom funktionen Instagram Stories som gör det möjligt att publicera innehåll som endast är synligt i 24 timmar. Kvalitén på videor och bilder är därför inte alltid det centrala, istället är det snarare livekänslan och personligt innehåll som står i fokus. Dessutom kan bilder och videor lätt snyggas till med hjälp av olika filter som appen erbjuder. 


Nyttan för företag

För företag finns det flera anledningar att vara aktiva på Instagram. Här kan du till exempel:

  • Marknadsföra produkter och tjänster på ett personligt sätt. Bland annat genom bakom kulissen”-bilder.
  • Skapa en positiv och personlig bild av företaget.
  • Nå ut till nya kunder – ju fler följare, desto fler potentiella kunder.
  • Annonsera – något som många företag redan upptäckt fördelarna med. Läs gärna mer här
  • Rekrytera –  genom att dela jobbannonser men även genom att lägga upp inspirerande bilder från företaget. 

 

Tips för nybörjaren

Det går snabbt att skapa ett Instagramkonto, men var noggrann när du gör det. Fundera över hur du vill att folk ska uppfatta ditt varumärke och vilka du vill ska följa ert konto. En strategi att luta sig mot gör det lättare för alla inblandade medarbetare. Välj profilbild och informationstext med omsorg – intetsägande och opersonliga bilder och texter engagerar inte. När du väl kommit igång kan du fortsätta så här:

  • Följ andra – på så sätt kan du bygga relationer med andra användare och samtidigt få fler följare. 
  • Gilla och kommentera – då skapar du engagemang och nyfikenhet för ditt företag.
  • Använd hashtags – skapa en egen och använd befintliga för att öka er synlighet.
  • Dela – har dina följare laddat upp bilder på er produkt eller från ert företag? Visa upp dem genom att dela inlägget i ert i flöde. 

 

Tips för dig som redan använder Instagram

  • Bygg nätverk – koppla ihop Instagram med er webbplats, Mynewsdesk-sida och Facebook-sida och låt flödet synas där också. Ökad spridning innebär större chans till framgång!
  • Utforska möjligheterna med Instagram Stories och den senaste funktionenselfie-sticker”
  • Publicera filmklipp från din dator med hjälp av t.ex. desktop-appen Gramblr (men glöm inte att anpassa klippet till Instagrams mått och tidsram). 
  • Håll dig uppdaterad om nya funktioner genom att följa Instagrams blogg.


Vill du ha fler tips? Kontakta oss gärna så berättar vi mer!