Snapchat är kanalen för det omedelbara ögonblicket. Här försvinner materialet några sekunder efter att mottagaren har öppnat meddelandet. Det är en kanal med goda möjligheter till att vara mer personlig, komma närmre publiken och visa mer. Tjänsten har över 100 miljoner dagliga användare och majoriteten är i åldrarna 12–25 år. Är detta din målgrupp råder ingen tvekan om att du som företag också ska finnas på Snapchat.
Kanske har du kommit igång med snappandet och funderar över hur du ska få fler följare till ditt konto. Det skiljer sig nämligen från andra sociala medier som Facebook och Youtube där inläggen kan delas, kommenteras och gillas. Så enkelt är det inte på Snapchat, så du behöver prova dig fram och ha tålamod. Här är våra bästa tips:
En lyckats på Snapchat är Malmöfestivalen. De rekryterade unga att sköta snapchattandet från festivalen och på knappt två veckor fick de över 1 000 nya följare. Ett annat lyckat exempel på en kreativ Snapchat-kampanj är Burberrys annonskampanj som togs fram enbart för Snapchat-anhängare!