Loading...

Så lyckas du med ditt PR-arbete

Vad krävs för att du ska nå ut ur bruset och få publicitet? Vem ska du ringa på en tidning? Hur skriver du ett bra pressmeddelande? Här har vi samlat några av våra bästa tips för att skapa uppmärksamhet i press. Dessutom har vi gjort en intervju med Rickard Lindholm, tidigare journalist och numera Head of Content på Mynewsdesk Sverige, som här berättar om vanliga misstag och framgångsfaktorer i PR-arbetet. 


För många är PR och reklam samma sak. Trots det är skillnaden mellan de två begreppen ganska stor. PR bygger nämligen på kommunikation via icke-köpta kanaler. Vilket betyder att budskapet sprids via en tredje part som till exempel en journalist eller bloggare som till exempel uppmärksammar ditt företag i en redaktionell text. Du måste alltså förtjäna uppmärksamheten. Vilket gör att trovärdigheten ökar och dessutom uppfattas inte budskapet som reklam. Men. När det gäller PR finns det aldrig några garantier eller löften för spridning eller publicitet. Det går heller inte att kontrollera innehållet. Allt PR-arbete bygger därför på ett långsiktigt och proaktivt arbete. Här har vi därför samlat några av våra bästa tips för hur du når ut via press. 
 

Nyhetsvärdering

En nyhet ska vara, precis som det låter, “ny” och “het”. Det betyder att den bör vara aktuell och utspelas under en kort tid. Men den måste även innehålla något överraskande, spännande eller intressant. För att nå ut med en nyhet till press bör den dessutom vara enkel att förklara och kulturellt, geografiskt eller tidsmässigt nära. Som företag kan man bygga nyheter kring exempelvis:

  • Nya produkter och tjänster (t.ex. nya varumärken och produktutveckling).
  • Nyheter kring medarbetarna (t.ex. nyanställningar, ledarskiften).
  • Ekonomiska resultat och förändringar i verksamheten (t.ex. positiva resultat, expansionsplaner, miljösatsningar, butiksöppningar).
  • Aktuella händelser (t.ex.undersökningar, välgörenhet, samarbeten).
  • Oväntade händelser och event.

 

Så skriver du ett bra pressmeddelande

I ett pressmeddelande är rubriken huvudsaken. Den måste vara slagkraftig, kort och koncis. Ingressen är den näst bästa chansen till publicitet. Den bör besvara frågorna hur, var, när, vem, vad och varför. Generellt sett ska texten inte vara för lång, helst inte mer än 2 000 tecken. För att underlätta läsningen får den dessutom gärna innehålla mellanrubriker och faktarutor.

Du bör även undvika facktermer och onödiga förstärkningsord. Ett bra tips är att låta någon utomstående läsa texten. Sen måste texten såklart vara skriven på ett neutralt sätt, gärna faktaspäckad och utan subjektiva åsikter, på så sätt kan den vid tidsbrist klippas in direkt i en tidningssida. Du ökar även dina chanser för publicitet genom att alltid se till att bifoga eller hänvisa till bra pressbilder.


Vem ska du ringa?

Många tror att det är chefredaktören som man ringer för att tipsa om en nyhet. Men icke. I första hand ska du kontakta nyhetschefen som ansvarar för just nyhetsvärderingen. I andra hand kan du kontakta en reporter som i sin tur kan pitcha en bra idé till nyhetschefen. Du kan även ringa en redaktör som specialiserar sig på vissa ämnesområden och ansvarar för egna sidor.  

Tidpunkten för när du ringer är ytterligare en viktig faktor. Journalister sitter ofta i morgonmöte för att diskutera gårdagens innehåll och dagens tidning mellan klockan 8 och 9. Så ring före eller efter detta. Men ring helst inte efter klockan 15.


Ett matnyttigt pressrum

Sist men inte minst bör allt pressmaterial göras lättillgängligt för dagens stressade journalister. För att uppnå detta bör alla pressreleaser, nyheter och bonusmaterial i form av exempelvis bilder och filmer samlas i ett uppdaterat och aktuellt pressrum.

Hej Rickard, vilka är det viktigaste faktorerna för att nå framgång med sitt PR-arbete?

– Det viktigaste är att börja från grunden och tänka varför vi existerar och vilket värde vi ger våra kunder eller användare. Vad gör vi som särskiljer oss från våra konkurrenter? När du svarat på dessa frågor blir det ganska tydligt vad ni ska kommunicera utåt. För att sedan bli riktigt framgångsrik gäller det att ha tid och resurser till att kontinuerligt producera proffsigt material. I dag sitter många kommunikatörer och marknadschefer bakbundna för att de inte får tillräcklig budget för att genomföra alla bra idéer. 

"Ett vanligt misstag många kommunikatörer gör är att de plötsligt agerar som telefonförsäljare när de kontaktar press. De blir insmickrande och använder klassiska försäljningsknep." säger Rickard Lindholm.


Vilka är de vanligaste misstagen kommunikatörer gör när det kontaktar en journalist?

– Helt plötsligt blir många kommunikatörer som en telefonförsäljare. De blir insmickrande och använder klassiska försäljningsknep som att upprepa någons förnamn. En journalist vill verkligen inte känna att hen blir lurad eller mutad till att skriva något så det enda raka en kommunikatör kan göra är att ringa upp, presentera sina fakta och sedan fråga om det är intressant för redaktionen. Skippa allt flum runt omkring.
 

Vad är de största skillnaderna mellan kommunikation mot press respektive i sociala medier?

– För att kommunicera med press räcker det att ha bra fakta för att det ska bli en stor nyhet, men i sociala medier behöver du presentera det mer tilltalande. Det krävs en större produktion för att nå ut i sociala medier. Du behöver en film eller bilder för att någon ens ska se det i sitt flöde. Och det är en fördel om du är rolig, avslutar Rickard Lindholm.

Rickard Lindholm, tidigare journalist och numera Head of Content på Mynewsdesk Sverige.

 

Text: Lina Hultén