Loading...

BillerudKorsnäs utmanar en ny generation förpackningsdesigners

  • Kund:
    BillerudKorsnäs
  • Uppdrag:
    Internationell tävling i förpackningsdesign
  • När:
    2016
  • Vad:
    Full support

Så tänkte vi

BillerudKorsnäs affärsidé går ut på att erbjuda förpackningsmarknaden hållbara material och lösningar. De vill dessutom utmana branschens konventioner och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Som ett led i detta arbete arrangeras årligen en internationell tävling i förpackningsdesign PIDA – Packaging Impact Design Award. I tävlingen utmanas designstudenter från några av Europas mest framstående universitet och högskolor i att utveckla innovativ, hållbar och trendig förpackningsdesign. Målgruppen är med andra ord ung och designintresserad. Majoriteten är även aktiv i sociala medier och söker inspiration på nätet.

Så gjorde vi

Då vi på Cordovan fått den stora äran att jobba med all kommunikation kring PIDA hjälper vi till med inbjudan, program, filmer, foto enheter on-site, Facebook och PR i samtliga deltagande länder. 2016 lanserade vi även en ny webbplats för PIDA med en ny design och ett nytt innehåll. På pida.billerudkorsnas.com går det att se resultatet som även innefattar en blogg som ska inspirera och informera om PIDA och trender inom förpackningsdesign. 

För att skapa uppmärksamhet kring PIDA är även PR en viktig del av vårt uppdrag. Det betyder att vi tagit fram pressmaterial med anpassade budskap samt personligen kontaktat inflytelserika journalister och bloggare för att berätta om BillerudKorsnäs satsning på unga designers och framtida tillväxt inom branschen.

Så gick det

I årets PIDA deltog 154 studenter från Frankrike, Tyskland och Sverige. Även prisutdelningarna var populära och välbesökta av kunder, branschfolk och media som kom för att nätverka, mingla och för att bli inspirerade.  

TT, Cap & Design, DN, Pack-Online, Packnyheter.se och Packnet är bara några svenska medier som uppmärksammat den årliga tävlingen. Packaging of the world, Reflets Actuels, NRJ, Channel 3, Pap’Argus och Emballage Magazine är andra utländska medier och bloggar som rapporterat om PIDA. Totalt sett har PR-satsningarna under 2013-2016 resulterat i en räckvidd på över 1,8 miljoner läsare och 102 artiklar och inlägg i sociala medier. 

Sist men inte minst har tävlingen växt. I anseende och betydelse. Och i storlek. Till exempel utökas PIDA i år med en ny skola från Sverige: programmet för Grafisk Design och Kommunikation vid Linköpings Universitet. Dessutom kommer det kontinuerligt in nya förfrågningar från branschfolk som vill medverka, gästföreläsa, sitta i juryn eller bara synas i vad som nu blivit branschens ledande tävling i ung förpackningsdesign.