Loading...

Världens bästa rektor sökes

  • Kund:
    Marks Kommun
  • Uppdrag:
    Rekryteringskampanj
  • När:
    2015
  • Vad:
    Reklam, PR, sociala medier

Våren 2015 behövde Marks kommun anställa nya rektorer till tre av kommunens skolor. Som de flesta andra sökte man kandidater via traditionella platsannonser och rekryteringssajter, men fick inte tilläckligt många kvalificerade ansökningar.

Så tänkte vi

Eleverna och lärarna är de med störst insikt kring skolornas dagliga verksamhet och vilket stöd de behöver av en ny rektor. Därför skapade vi en kampanj där elever och lärare fick en nyckelroll i rekryteringen. För vilka vet bättre än de vem som passar för just deras skola?

Så gjorde vi

I grupper skapade elever och lärare egna jobbannonser som snabbt fick spridning via både LinkedIn, Facebook och Twitter – självklart med hjälp av lärare och elevers engagemang.

I annonserna gick det bland annat läsa att de sökte "världens bästa rektor", "någon som är snäll men ändå hård" och "en rektor som gärna får hälsa på i klassrummet ibland". 

Av ett stort antal kvalificerade sökande valdes ett antal kandidater ut. Elever och lärare speeddejtade sedan dessa och fick då chans att ställa egna frågor som till exempel ” Vad skulle du göra om du såg ett bråk?” och ”Skulle du tacka nej till ett annat jobb om du trivdes på vår skola?”. Efter flera rektorsbyten de senaste åren var det nämligen viktigt för eleverna att nästa rektor kom för att stanna.

Så gick det

Kampanjen fick stor spridning i media med flera reportage i bland annat SVT, TV4, Göteborgs-Posten, Chef & Ledarskap och Borås Tidning. Totalt nåddes en miljon personer av kampanjen och PR-värdet beräknades till över 3,5 miljoner kronor. Jämfört med tidigare rekryteringar genererade denna dubbelt så många kvalificerade sökande. Dessutom lyckades man på kort tid att anställa tre nya rektorer som både elever och lärare var oerhört nöjda med.