Loading...

9 tips för ett bra pressmeddelande

9 tips för ett bra pressmeddelande

Alla företag har intressanta och unika berättelser att lyfta, men ibland kan det vara svårt att nå ut i bruset av nyheter och information. Därför är det viktigt att lägga lite extra tid på att formulera ett bra pressmeddelande. Att få uppmärksamhet i medier ger en hög trovärdighet som inte går att köpa sig till med reklam. Här tipsar vi om hur du skriver ett intressant pressmeddelande som journalister vill läsa.

1. Lär dig tänka som en journalist

På nyhetsredaktioner brukar man fråga sig ”vad är grejen?” och detta är bra att fundera över innan du börjar skriva ditt pressmeddelande. Vad är nyheten? Har du till exempel flera intressanta resultat eller produkter du vill berätta om, fokusera på det som du tror har störst intresse för din målgrupp. Journalister brukar även använda sig av frågorna När? Var? Vad? Vem? Hur? och Varför? för att formulera en nyhet. Se till så att ditt pressmeddelande svarar på alla dessa frågor. 

2. Det viktigaste först

Skriv alltid det viktigaste först. Lägg lite extra tid på att formulera en bra rubrik och en intressant ingress på två till tre meningar. En nyhetsredaktion får mängder med nyhetstips varje dag och redaktörer och journalister skummar oftast igenom rubrik och ingress för att avgöra om det kan vara intressant. 

3. Använd intressanta citat

Gör din text mer levande genom att ha med intressanta citat från en relevant person inom företaget. Citaten får gärna vara analyserande, kommenterande eller känslomässiga. Siffror och annan fakta gör sig bättre i brödtexten eller i en faktaruta.

4. Ta fram ett eget case

Journalister vill gärna ha olika case, alltså en person som på något sätt berörs av nyheten. Ibland hittar journalister egna case men det är aldrig fel att ditt pressmeddelande innehåller citat och kontaktuppgifter till någon som berörs av er nyhet. Det kan vara en kund eller en anställd på företaget. Det gör journalisternas jobb enklare.

5. Håll dig kort

Skriv inte för långt och renodla din text. Det är inte meningen att din text ska innehålla all fakta och bakgrund. Om journalisten tycker att det låter intressant, kontakter de företaget för mer information. Ett pressmeddelande ska inte innehålla mer än en nyhet och bör vara max en A4-sida långt.

6. Sätt din nyhet i ett sammanhang

Ta för vana att göra en omvärldsbevakning innan du skriver ditt pressmeddelande. Vad har skrivits om liknande ämnen innan och hur ser opinionen ut i dagsläget? Var inte rädd för att haka på aktuella diskussioner, trender eller snackisar. Det gör din nyhet mer relevant.

7. Skriv så enkelt som möjligt

Undvik facktermer och svåra ord. Försök också att skriva så neutralt som möjligt och skippa värdeladdade ord och egna värderingar. Säljande formuleringar brukar heller inte uppskattas av journalister. 

Undvik facktermer och svåra ord. Säljande formuleringar brukar heller inte uppskattas av journalister.

8. Glöm inte kontaktuppgifterna

Kontaktuppgifter, helst ett telefonnummer, till aktuella intervjupersoner är viktig information för journalister. Glöm heller inte att informera kontaktpersonen om att vara tillgänglig på telefon när pressmeddelandet har skickats ut.

9. När ska du skicka ditt pressmeddelande?

Undvik att skicka ut ditt pressmeddelande på eftermiddagen. Då har journalister och redaktörer oftast fullt upp inför kvällens deadline. En bra tid för utskick brukar vara tidigt på morgonen innan klockan 9 eller på förmiddagen. Det kan även fungera att skicka det på kvällen då kvällsreportrar ibland sitter och letar nyheter inför nästa dag.

Undvik dessa misstag!

  • Döp aldrig ett pressmeddelande eller mail till Pressmeddelande. Det mailet åker direkt i papperskorgen.
  • Bifoga aldrig pressmeddelandet i en pdf eller ett worddokument i mailet. Journalister har inte tid att sitta och öppna bilagor. Klistra istället in ditt pressmeddelande direkt i mailet.
  • Glöm inte att korrekturläsa din text, flera gånger. Stavfel ger ett slarvigt intryck.