Loading...

Hej Madelene – Art Director med gröna fingrar

Madelene Hillman är en av byråns Art Directors med erfarenhet från både HDK, byråvärlden och trädgårdsodling. I vårt senaste blogginlägg berättar hon om yrket som AD, vad som lockade med reklambranschen, inspirationskällor och så ger hon några gröna tips. 


Berätta om dig själv!

– Jag är Art Director, vilket innebär att jag ansvarar för design, formgivning och typografi, men också det idémässiga i exempelvis en kampanj. Då arbetar jag tillsammans med en Copywriter, men också med andra, såsom PR- och digitala experter.

Privat är jag är en riktig nörd på att odla eget och pilla i min trädgård. Jag drömmer om att kunna vara självförsörjande på grönsaker. Så en lite större trädgård hägrar i framtiden. Yoga och meditation spelar också en stor roll i mitt liv.


Berätta om yrket som Art Director.

– Det är fruktansvärt roligt! Jag har jobbat som AD i många år och ändå lär jag mig någonting nytt nästan varje dag. Min yrkesroll innebär en skön balans mellan att arbeta själv och tillsammans med andra. Just samarbete är viktigt för mig, både med kollegor och med kunder. Jag gillar verkligen när jag förstår kunden och kan överträffa deras förväntningar. Överhuvudtaget så är jag intresserad av relationer och hur människor fungerar.


Vad var det med reklambranschen som lockade dig?

- Min pappa arbetade inom reklambranschen och under min uppväxt har jag hjälpt honom mycket med marknadsföringsrelaterade saker. Så jag fick tidigt en inblick i den här underbara världen, full av frihet, design och egensinnighet.


Vad har du för bakgrund?

– Jag har gått på konstskola och har en designutbildning på HDK med mig i bagaget. Under och efter min utbildning praktiserade jag på lite olika byråer. Det var både roligt, slitigt och lärorikt. Efter min utbildning har jag arbetat som Art Director på flera reklambyråer i Göteborg. Senast kom jag från Jerlov där jag var i många år och nu har jag varit på Cordovan i ungefär sex år.  

Jag har sedan jag var liten alltid älskat att rita. Jag ritade överallt och hela tiden. Väggarna i mitt rum var helt nedklottrade.


När bestämde du dig för att bli Art Director?

– På HDK. Jag har sedan jag var liten alltid älskat att rita. Jag ritade överallt och hela tiden. Väggarna i mitt rum var helt nedklottrade. Innan jag började på HDK hade jag som mål att bli illustratör, men under mina studier kände jag att layout, typografi och idéer blev alltmer intressant. Dessutom hade jag, till skillnad från många av mina klasskamrater, alltid känt en dragning till reklambranschen.


Vad är det bästa med att arbeta på Cordovan?

– Det är arbetskamraterna. Vi ha en skön gemenskap och det är väldigt kul att arbeta här. Våra snygga lokaler och mina bra kunder gör också att jag gillar att gå hit varje dag.

Vad gör du just nu?

– Jag har just kommit hem från två veckors skidåkning i Åre (älskar det) och arbetar vidare med en kampanj där vi ska marknadsföra speciellt fina servetter. Ett kul uppdrag där samarbetet i arbetsgruppen spelar stor roll och där även kundens flexibilitet gör att vi kan hitta på roliga aktiviteter.  


Vad inspirerar dig i ditt arbete?

– Jag blir väldigt glad och inspirerad av begåvade människor som brinner för det de gör. Jag får även inspiration från tidningar och filmer.

Pinterest är en annan stor källa till inspiration. Det är som att dyka ner i ett hav av vackra saker där man kan hitta i princip vad som helst.


Var någonstans fyller du på din energi?

– När jag yogar och i min trädgård eller i naturen. Där tankar jag ny kraft. Det är något alldeles speciellt med naturens lugn.


Vad är bra kommunikation för dig?

– Det är kommunikation som är utformad på mottagarens villkor. Bra kommunikation är också sådan som överraskar, är ärlig och gör skillnad. Som engagerar helt enkelt. 


Du har ju varit verksam som Art Director ett bra tag nu. Hur skulle du säga att din yrkesroll har förändrats över tid?

– Jättemycket. När jag började som Art Director fanns det exempelvis inga datorer. Jämfört med idag tog allt mycket längre tid och den enklaste process kunde vara väldigt tidskrävande. Den digitala revolutionen har inneburit en stor förändring. Dessutom har den ökade interaktiviteten gjort att mottagaren fått en helt annan roll. Den ökade transparensen är en stor fördel som jag ser det och jag har fått ändra mitt sätt att tänka. Men det är också det som gör mitt jobb så roligt. Att det hela tiden utvecklas och förändras.


Vad är svårast med ditt jobb då?

– Att vara kreativ på beställning. Det finns så klart tillfällen då jag inte alls känner mig speciellt idérik men då gör samarbetet med andra det lättare. På så sätt kommer man vidare i processen.


Vad är roligast med ditt jobb?

– Mycket, men det jag gillar mest är nog att samarbeta med andra och komma på bra grejer som ger ett lyckat resultat. Det är roligt att göra kunden nöjd. 


Sist, men inte minst, vill du dela med dig av ett odlingstips/trädgårdstips inför den stundande sommaren?

– Go wild och låt din balkong eller trädgård bli till en färgsprakande symfoni. Blanda t.ex. gärna orange, rosa och röda blommor. Och ät ogräs. Kirskål, nässlor och maskrosor är härligt beska vitaminkickar i en grön smoothie.