Loading...

Innehåll som skapar engagemang – så hjälper vi våra kunder med sociala medier

Mycket har hänt sedan Facebook lanserades 2004. Under många år var sociala medier en guldgruva för företag. Utan att spendera en krona kunde man få stort genomslag på sina inlägg, ja man kunde till och med bli viral. Idag är det betydligt svårare att nå ut. Här kan du läsa om hur vi på Cordovan hjälper våra kunder med att skapa innehåll för sociala medier. 

Många företag tycker att det är en självklarhet att finnas på sociala medier. Men det är också svårare än någonsin för dem att nå ut. Detta mycket på grund av Facebooks och Instagrams algoritm som kom i januari 2018 och som innebär att innehåll från privatpersoner prioriteras framför innehåll från företag. Användare idag är mycket mer restriktiva med att gilla och kommentera inlägg från företag.

Hur skapar man meningsfullt innehåll? För att förstå det måste man analysera målgruppens beteende

De företag som är framgångsrika på sociala medier har förstått vad som är viktigt – nämligen att ha en strategi för sina sociala medier och att erbjuda meningsfullt innehåll till sina följare. Men hur skapar man meningsfullt innehåll? För att förstå det, måste man analysera hur ens målgrupp på sociala medier ser ut. Vilka är det som följer er, vilken typ av innehåll vill de ha och vad engagerar dem? Lite klurigt att ta reda på kan tyckas. Men det kan vi på Cordovan hjälpa till med och här bjuder vi på två inspirerande exempel där vi tillsammans med våra kunder lyckats nå ut i bruset genom att skapa relevant innehåll för målgruppen.

Gymnasiekampanj på Instagram Stories och Youtube

Att göra kampanjer som är specifikt anpassade för sociala medier kan vara framgångsrikt. Under hösten 2019 skapade vi tillsammans med vår kund Kunskapsförbundet en serie inlägg anpassade för Instagram Stories men även Youtube. Uppdraget var att inför gymnasievalet marknadsföra programmen på Kunskapsförbundets tre kommunala gymnasieskolor i Vänersborg och Trollhättan. Målgruppen var alla elever i årskurs nio i gymnasieskolornas upptagningsområde.

För att det skulle kännas autentiskt och relevant tog man hjälp av skolornas elever för att skapa innehållet i kampanjen. Resultatet blev ett innehåll där elevernas individuella uttryck fick lysa igenom, samtidigt som allt vävdes samman med ett gemensamt grafiskt uttryck. Spridningen i sociala medier blev på så sätt stor. Totalt fick inläggen och filmerna över 131 000 exponeringar i sociala medier. Väldigt fina siffror, speciellt med tanke på att målgruppen endast bestod av cirka 1000 niondeklassare i Trollhättan och Vänersborg.

Mat-trender och saltiga tips – ett framgångsrikt recept

En av våra kunder sedan flera år tillbaka är Jozo salt. Deras målgrupp är matintresserad och vill testa nya maträtter, något som vi har tagit fasta på när vi skapar innehåll för deras facebooksida. Varje månad hjälper vi Jozo salt med att ta fram en innehållsplan med engagerande och spännande content. Det handlar främst om recept och mat-trender men även om tips för den som vill bli en bättre kock och fakta om saltets olika användningsområden.

Arbetet under 2019 gav inte mindre än 59 000 kommentarer, delningar och likes och 27 000 klick till Jozo salts hemsida. Och det är kanske inte så konstigt med tanke på det aptitliga innehållet? För recept till rätterna nedan spanar ni alltså in Jozos Facebook-sida

Vill ni veta mer om hur vi hjälper företag med sociala medier och PR? Hör av er eller läs mer här