Loading...

Så lyckas ditt företag på Snapchat

Snapchat är kanalen för det omedelbara ögonblicket. Här försvinner materialet några sekunder efter att mottagaren har öppnat meddelandet. Det är en kanal med goda möjligheter till att vara mer personlig, komma närmre publiken och visa mer. Tjänsten har över 100 miljoner dagliga användare och majoriteten är i åldrarna 12–25 år. Är detta din målgrupp råder ingen tvekan om att du som företag också ska finnas på Snapchat.


Tips för nybörjaren 

  1. Fundera över om Snapchat är kanalen för dig och ditt företag. Skapa inte ett konto utan anledning. Du ska kunna addera mervärde till din målgrupp genom att vara aktiv och engagerad. 
  2. Lär känna Snapchat. Då upptäcker du snart att det inte är en formell plats. Här är det inte läge för stela, tråkiga inlägg och därför är det andra tipset att ha ett levande konto! Kommunicera på användarnas villkor!
  3. Publicera klipp och bilder "bakom kulisserna”. Visa exempelvis hur en produkt tillverkas, förberedelser inför en mässa, konsert eller liknande. Det ger följarna en känsla av närhet vilket fungerar utmärkt eftersom Snapchat, som tidigare nämndes, är ett personligt medium.
  4. Anordna tävlingar via Story-funktionen. Få följarna att titta på hela storyn och bli engagerade.
  5. Var noga med när du publicerar dina inlägg eftersom allt sker live. Bygg upp en tidsplan men var inte rädd för att ta ut svängarna och vara spontan emellanåt.

Tips för dig som redan använder Snapchat

Kanske har du kommit igång med snappandet och funderar över hur du ska få fler följare till ditt konto. Det skiljer sig nämligen från andra sociala medier som Facebook och Youtube där inläggen kan delas, kommenteras och gillas. Så enkelt är det inte på Snapchat, så du behöver prova dig fram och ha tålamod. Här är våra bästa tips:

  1. Använd dina andra kanaler för att marknadsföra ditt Snapchat-konto. Inte bara via sociala medier utan också på webben, i tidningar, på affischer, flyers osv.
  2. Ett annat bra tips är att låta en gästsnappare som redan har många följare ta över ditt konto och stå för inläggen under en period. På detta sätt kan ni visa vad ni som företag står för och även få nya följare.
  3. Glöm inte att uppmärksamma dem som kommenterar eller delar dina inlägg i andra forum.
  4. Var intressant och unik. Varför ska folk vara intresserade av att följa just ditt konto? Med andra ord är det ingen bra idé att publicera samma material som du redan publicerat i ett annat medium. Hitta det unika –och tänk utanför boxen!

Framgångsrika exempel på Snapchat

En lyckats på Snapchat är Malmöfestivalen. De rekryterade unga att sköta snapchattandet från festivalen och på knappt två veckor fick de över 1 000 nya följare. Ett annat lyckat exempel på en kreativ Snapchat-kampanj är Burberrys annonskampanj som togs fram enbart för Snapchat-anhängare!