Loading...

Så lyckas ditt företag på Twitter

På Twitter finns några av landets viktigaste opinionsbildare, men också kunder och konkurrenter. Som företag kan du på Twitter lyssna, påverka och engagera användarna. Men hur gör du för att lyckas med din företagssida? Vi berättar. 


På Twitter pågår dagligen hundratusentals diskussioner om allt från musik, mat, sport och politik till produkter, tjänster, varumärken och företag. Enligt den senaste statistiken från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) är nu 18 % av svenskarna Twitter-användare. Som företag kan du dra nytta av kommunikation på 140 tecken genom att föra samtal, bygga relationer, skapa trovärdighet och vårda dina kunder. 

Så funkar det

  • Du har 140 tecken på dig att skriva en statusuppdatering.* Men du kan uppdatera hur ofta du vill.
  • Följ vem du vill, gilla och retweeta andras statusuppdateringar.
  • Använd hashtags (#) för att nå ut bredare än bara till dina egna följare. När du skapat ett konto och loggat in på din sida kan du se vilka hashtags som “trendar”, d.v.s. vilka som används mest. Exempelvis skickades 70 000 tweets under två timmar med hashtagen #mellfest.
  • Nätverka, lyssna av, kommunicera med befintliga kunder, attrahera nya och spana på konkurrenter.


* I skrivande stund har Twitter gått ut med nyheten att de, för ett speciellt antal utvalda konton, ska testa att sätta en ny gräns för antal tecken. Det kan alltså bli så att man i framtiden istället får 280 tecken. Läs mer om anledningen här.

... fundera över syfte och mål


Så startar du ett konto

Innan du startar ett företagskonto på Twitter – fundera över syfte och mål. Vilken bild av företaget vill ni visa upp? Hur vill ni uppfattas av potentiella kunder och medarbetare? En strategi att luta sig mot gör det lättare för alla som ska bidra på sidan.

  • Registrera ett konto i företagsnamnet. Lägg ner lite tid på att hitta en bra, kortfattad beskrivning av företaget.
  • Välj en profilbild och ett cover photo som väcker intresse.
  • Omvärldsbevaka – vilka opinionsbildare bör vi följa? Vilka konkurrenter finns på Twitter? Vilka hashtags använder våra kunder? Skapa en lista över potentiella följare.
  • Börja följa!

 

Tips för dig som redan är aktiv användare

  • Var engagerad – gilla statusuppdateringar, retweeta vad andra skriver och dela ert eget content.
  • Delta i debatten genom att använda hastags (#) och skriv direkt (@) till opinionsbildare och andra.
  • Använd publiceringsverktyg för att kunna schemalägga statusuppdateringar.
  • Länka till ert Twitter-konto från olika sidor – blogg, hemsida, mejlsignatur m.m. för ökad synlighet.

Viaplays Twitterkonto är ett bra exempel på hur Twitter-sidan kan fungera som publik kundtjänst.


Tre företag som lyckats på Twitter

Företag att inspireras av på Twitter. 

Viaplay

Streamingtjänsten Viaplays Twitterkonto tar i genomsnitt emot åtta direktmeddelanden om dagen men lyckas med snabb svarstid upprätthålla en god dialog med kunderna. Bra exempel på hur Twitter-sidan kan fungera som publik kundtjänst. 

SF Bio

Det kan tyckas som en ganska lätt match att engagera användare när man ständigt har nya filmer att tipsa om. Men SF gör det bra och skapar förväntningar inför nya filmer, tipsar om salonger som har biljetter kvar och utlyser tävlingar. Självklart drar de nytta av hastags för ökad spridning! 

Unibet

Väldigt aktiva med de senaste sportresultaten, tävlingar, egna hashtags och framförallt – bilder till i princip samtliga inlägg. Engagerande! Se bara här. 

 

Text: Emelie Hagbranth, PR-praktikant.