Loading...

Facebooklikes avgör designtävling

För att skapa engagemang i sociala medier kring den internationella designtävlingen PIDA prövar vi i år ett nytt grepp. Initiativtagarna BillerudKorsnäs instiftar en ny tävlingsgren där allmänheten får tycka till via Facebook. Kort sagt: det tävlande bidrag med flest Facebooklikes vinner.


Så tänkte vi

BillerudKorsnäs affärsidé går ut på att erbjuda förpackningsmarknaden hållbara material och lösningar. De vill dessutom utmana branschens konventioner och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Som ett led i detta arbete arrangeras årligen en internationell tävling i förpackningsdesign PIDA – Packaging Impact Design Award. I tävlingen utmanas designstudenter från några av Europas mest framstående universitet och högskolor i att utveckla innovativ, hållbar och trendig förpackningsdesign.

Tävlingen är en del av designstudenternas utbildning och ger unga talanger en möjlighet att visa sitt arbete för en större publik samt för potentiella arbetsgivare. Historiskt sett har vinnarna i PIDA utsetts av en jury av branschspecialister som korat flera vinnare i olika kategorier. 

Så gjorde vi

För att väcka ytterligare nyfikenhet och engagemang för tävlingen i sociala medier adderade vi i årets PIDA ett nytt delmoment. PIDA People’s Choice Award – ett nyinstiftat pris – där vem som helst kan tycka till och lägga sin röst på sitt favoritbidrag, oavsett om man själv tävlar i PIDA, sitter i juryn, jobbar i branschen eller bara är intresserad av design och förpackningar. Det enda man behöver gör är att trycka like eller dela det bidrag man gillar bäst på Facebook.

Så gick det

Tävlingen, som nu genomförts i Sverige, Tyskland och Frankrike, har resulterat i en räckvidd på över 172 000 personer, 61 000 videovisningar, 22 dygn visad film och över 8 600 röster (det vill säga likes, delningar och kommentarer på Facebook). Allt helt utan några sponsrade inlägg eller annonser på sociala medier.

Ett fantastiskt resultat för initiativtagarna BillerudKorsnäs som med tävlingen dels vill skapa en dialog med morgondagens designers och dels driva utvecklingen av ny, innovativ förpackningsdesign. Vilket är precis vad årets PIDA handlar om. Studenterna har nämligen fått i uppdrag att utmana traditionella förpackningar och skapa något nytt, smart, snyggt och framförallt hållbart. Läs gärna med om PIDA här