Loading...

Film som når ut genom bruset

Visste du att vi tillsammans i världen ser närmare 1 miljon filmklipp varje sekund? Och att det som växer mest är rörligt i mobilen och då framförallt i sociala medier? Här i vårt senaste blogginlägg berättar Karin Larsson på Oddway Film Production mer om utmaningar och framgångsfaktorer kring film i sociala medier.

Film på nätet blir allt vanligare. Enligt amerikanska Cisco så kommer 80% av allt innehåll på Internet vara rörligt år 2021. Men redan idag säger Facebook att deras användare tittar på 8 miljarder filmklipp varje dag. Snapchat toppar genom att säga 10 miljarder klipp.

Facebook, Instagram som många andra sociala kanaler lanserar dessutom kontinuerligt nyheter för att konkurrera med den största plattformen för film; YouTube. Där laddas det upp 500 timmar rörligt material - varje minut. Men vad kan företag göra för att nå fram med sitt budskap i detta enorma brus? Här följer några korta filmtips som kan vara en hjälp på vägen.



1. Hitta filmens varför.

Som i all kommunikation är briefen oerhört viktig. Ta därför reda på vad som är relevant för din målgrupp. Vad får dem att se, dela och älska? Vilket jobb skall filmen göra – ska den bygga varumärkeskännedom? Driva försäljning? Stärka varumärkespreferensen i en specifik målgrupp?

Sätt också upp mål och mät. Tänk på att i sociala media vill vi bli underhållna. Det behöver inte innebära att man ska gapskratta – men det ska ge tittaren något. Det kan vara i form av en tutorial, ett produkttest eller att man låter tittaren följa med bakom kulisserna på det egna företaget.

Vart når jag min önskade målgrupp? Tänk idé utifrån kanal.


2. Skapa rätt innehåll för rätt plattform. 

Tänk idé utifrån kanal. Det vanliga är att man skapar en reklamfilm för ett 20 eller 30 sekunders format, eller en film som skall ligga på en hemsida, och sen klipper man ner den i längder som passar i en social kanal, t ex 6 sekunders-formatet. Gör istället tvärtom; tänk ”Hur kan jag berätta den här historien på bästa sätt på 6 sekunder?”. Gör ett par olika klippningar och testa vilken som funkar bäst och ger mest engagemang. Kör sen vidare på den versionen i en förlängd kampanj.

 

3. Målgruppen i fokus

Tänk utifrån och in och behandla tittarna med respekt. Det är än viktigare i sociala media eftersom vi oftast kollar våra sociala flöden i mobilen. Och mobilen ser vi som mer personlig än andra kanaler så som TV, bio eller till och med datorn. Enligt amerikanska Unruly så säger över hälften av alla tillfrågade i deras undersökningar att de blir irriterade om en film går igång med ljud. Och vi vet att många tittar i sitt flöde med ljudet avstängt. Så hur din film fungerar utan ljud är en viktig fråga.

Dessutom blir merparten av tittarna blir irriterade av att behöva vända på telefonen för att se en film, vilket innebär att vertikala, stående format ökar.

Vill man få en viral spridning så behöver man oftast ge filmen en skjuts på vägen.


4. Plan för spridning

Ha en plan för hur filmen skall nå ut. Antingen genom ’paid media’ eller organisk spridning. Vill man få en viral spridning så behöver man oftast ge filmen en skjuts på vägen och det finns företag som har plattformar för att sprida filmen. När den väl har nått ut till en kritisk massa – och det är en film som är relevant, har ett högt underhållningsvärde eller vad det kan vara som går hem – då tar den organiska spridningen vid.

Eller så kan man betala för banner eller pre-roll, t ex på YouTube. Men ”pop up ads” är allt mer impopulära eftersom de tvingar sig på tittaren. YouTube går till exempel från det klassiska 30-sekundersformatet och säljer istället korta 6 sekunders ”bumpers” som inte går att klicka bort. De är å andra sidan så korta att de inte ”retar” oss på samma sätt. Bumpers fungerar som inkastare och väcker intresse. De kan leda tittaren till en längre film där man får möjlighet till mer storytelling.

Så framöver kommer vi att se en blandning av korta och långa format. Allt från 6-sekunders filmer till hela serieformat, som t ex GANT gjort nyligen.

 

Så som vanligt – allt börjar med ett bra förarbete. Att lägga lite extra krut på att förstå målgruppen och inse vad som får dem att se, dela och älska en film. Och så gäller det att skapa en film som väcker känslor och leder till någon form av handling. Då har man lyckats.

Text: Karin Larsson, Oddway