Loading...

Fluffiga 3D-bilder i senaste numret av Cap&Design

Efterfrågan på 3D-bilder och animationer är idag stor. Så stor att tidningen Cap&Design, Nordens största magasin för kreativa formgivare, ägnar hela sitt senaste nummer åt 3D. Och omslaget är designat av ingen mindre än Cordovans egen 3D-specialist och digitala art director, Antonio Magana. 

– Det känns jätteroligt att se något som man har skapat på ett omslag. Det är en speciell känsla eftersom jag har läst tidningen i flera år. 

Hur gick det till när du fick frågan?

– Tidningen kontaktade mig i december och frågade om jag ville ha med några av mina 3D-bilder i deras portfoliovisning som de har i varje nummer. Jag sa då, lite på skoj, att jag även kunde designa ett omslag för något nummer framöver. Och det nappade de snabbt på och frågade om jag ville göra omslaget redan till denna tidningen.

"Med 3D-animationer kan man skapa saker och former som inte finns i verkligheten och det tror jag väcker folks intresse och fantasi till liv. Det blir mer verkligt och kommer närmare på något sätt."

Berätta lite om dina bilder som är med i tidningen.

– Jag gillar att animera hår, allt från fluffigt och färgglatt till rakt och böljande hår. Jag valde ut de bilder som visar min stil och vad jag kan och som har en intressant historia. Maneten är jag väldigt nöjd med och den finns även i en animerad version vilket man kan se på min Instagram. Jag blev själv förvånad över hur snabbt den gick att få till, jag tror att det tog fem minuter allt som allt.

Varför tror du att 3D har blivit så stort?

– Med 3D-animationer kan man skapa saker och former som inte finns i verkligheten och det tror jag väcker folks intresse och fantasi till liv. Det blir mer verkligt och kommer närmare på något sätt. 3D har blivit mer och mer accepterat samtidigt som det syns mer i till exempel sociala medier. Vill man ge saker och ting ett djup och en större innebörd, så kan man förmedla det tydligare med 3D-bilder.

Hur använder man 3D i kommunikation på bästa sätt?

– Ett bra koncept och en tydlig strategi är A och O. Med 3D-bilder och animationer kan man på ett enkelt och tilltalande sätt förklara komplicerade saker. Själva 3D-skapandet börjar alltid efter en grundlig genomgång av projektet och vad man vill uppnå. Det är nödvändigt både för att förstå vad det är som ska skapas men också för att kunna jobba snabbt och effektivt. I mitt jobb som digital art director gör jag 3D-bilder av allt ifrån båtar och motorer till förpackningar och mässmontrar. Det finns många användningsområden för 3D.


Vad hoppas du att din medverkan i Cap&Design ska leda till?

– Jag hoppas såklart att fler ska få upp ögonen för mina bilder. Men också att folk upptäcker möjligheterna med 3D och blir nyfikna på att testa. 

Vad vill du att människor ska känna när de ser dina bilder?

– Jag vill att mina bilder ska kännas fluffiga när man tittar på dem och att de ger en skön känsla. Jag hoppas att man blir glad av mina bilder.