Loading...

Hon utbildar morgondagens kreatörer

Christina Sandell är programansvarig för Yrgos utbildning ”Art Director & Copywriter” i Göteborg. I vårt senaste blogginlägg berättar hon om en ny generation marknadsförare och reklamare, hur man lyckas anställa nyexade talanger och varför det är så viktigt att blanda juniora och seniora förmågor på ett företag.

Yrgos utbildning ”Art Director & Copywriter” (tidigare ”Reklam & Marknadsföring”) har funnits i över 15 år och utbildar kreatörer för både reklambyråer, marknadsavdelningar och inhousebyråer. Vi på Cordovan har vid flera tillfällen tagit in praktikanter från utbildningen och även anställt kreatörer från Yrgo. För att få en inblick i utbildningen och lära oss mer om framtidens copywriters och art directors bjuder vi här på en intervju med Christina Sandell, programansvarig för Göteborgs reklamutbildning.  

Nya kreatörer är modiga. De är inte så noga med att bevaka sina egna revir; art directors skriver och copywriters designar om det behövs.


Hej Christina, vad skulle du säga kännetecknar den framtidens reklamare och marknadsförare?

– Jag skulle nog säga att de är modiga. De är inte så noga med att bevaka sina egna revir; art directors skriver och copywriters designar om det behövs för att driva projektet framåt. De är också snabba, på gott och ont. Vi märker att de kurser de gillar bäst är de korta kurserna. Hellre en vecka än tre om de får bestämma. Vilket kanske beror på någon slags rastlöshet? Och viljan att hela tiden sätta tänderna i nya projekt, nya utmaningar. 
 

Hur ska företag som vill anställa nya juniora förmågor tänka?

– Mitt tips är att våga låta dem flyga fritt så ofta som det bara går. I skolan jobbar vi mycket med att lära dem att det är okej att misslyckas. Vi vill att de ska våga ta risker, gå ut på tunn is, inte stanna i ”safe zone” även om det innebär att de kommer att köra i diket många gånger. Det kan bli både gråt och tandagnisslan under feedback och redovisningar, särskilt i början av utbildningen. Men de lär sig förr eller senare och det är en härlig känsla att se när de plötsligt reser sig, kavlar upp ärmarna och tar nya tag istället för att gråta och älta då det inte gick som planerat.

Att blanda juniorer och seniorer är som vi alla vet en viktig framgångsfaktor, men då måste juniorerna få lov att vara vildhjärnor ibland.


Att blanda juniorer och seniorer är som vi alla vet en viktig framgångsfaktor, men då måste juniorerna få lov att vara vildhjärnor ibland. Stötta dem då de kör i diket, det kommer att hända. Men om de får flyga fritt kommer de garanterat också att göra storverk! 

Vilka är de största utmaningarna för nyblivna copywriters och art directors?

– Det första mötet med branschen kan för många ”vara som en bromskloss”. I skolan är de är vana vid att ständigt jobba med nya idéer, det ena projektet avlöser det andra. På en byrå eller marknadsavdelning svänger det snabbt och man kan sitta och producera ”hur länge som helst”. Då tenderar de att bli rastlösa och tappa modet. Insikten att man sällan jobbar med De Stora Idéerna 100% av tiden kommer dock förr eller senare.

Berätta om dig själv och din bakgrund?

– Jag är född och uppvuxen i Kiruna och hade siktet klart redan som liten flicka – jag skulle bli illustratör. Att gå på Konstfack i Stockholm var min stora dröm men jag hamnade i Göteborg på grund av kärleken. Jag blev inte illustratör utan sökte Grafisk Design på HDK där jag tog min Masterexamen 2000. Jag startade därefter eget men halkade ganska snabbt in i reklambranschen då jag började jobba som AD på Ellermore. Jag älskade verkligen att jobba i team! Som grafisk designer satt jag oftast själv med mina uppdrag och blev ganska rastlös emellanåt. Senaste byrån jag arbetade på innan jag blev programansvarig på YRGO var varumärkesbyrån Brandwork.

Studenterna ger så otroligt mycket tillbaka, de ifrågasätter, och diskuterar, utmanar och provocerar. Jag blir själv en bättre kreatör med deras hjälp.


Hur hamnade du där du är idag?

– Jag undervisade då och då vid sidan av mitt AD-jobb, bland annat på HDK, Chalmers, Stenebyskolan och KY-Akademien (numera Yrgo). Jag upptäckte att jag gillade att undervisa, studenterna ger så otroligt mycket tillbaka, de ifrågasätter och diskuterar, utmanar och provocerar. Jag blir själv en bättre kreatör med deras hjälp – jag vrider och vänder på alla ideer, stannar aldrig upp, lutar mig aldrig tillbaka. När tjänsten som programansvarig på Art Director & Copywriter blev ledig för snart 6 år sedan sökte jag den direkt. Jag trivdes på min byrå men utmaningen var för intressant: jag ville vara med och sätta Göteborgs enda reklamutbildning på kartan. 

Berätta mer om utbildningen.

–”Art Director & Copywriter” är en 2-årig kreatörsutbildning med fokus på idéhöjd, insikt, genomarbetade koncept, varumärkesutvecklingsarbete, analys och kreativa processer. Av de 34 studenter vi tar in varje år, väljer ungefär hälften AD och hälften Copy. Inriktning väljer man vid ansökningstillfället och man söker med arbetsprover. Vi har ett mycket nära samarbete med branschen och yrkesverksamma utövare som lärare, föreläsare, handledare och mentorer. Som yrkeshögskoleutbildning har vi också en lång LIA (Lärande I Arbete) på 28 veckor i slutet av utbildningen. LIA är inte ”praktik” i vanlig mening utan en del av utbildningen. De byter helt enkelt klassrum till en reklambyrå, marknadsavdelning eller liknande, med folk i branschen som sina nya lärare. När de går ut på LIA har de studerat lite mer än ett år – det är viktigt för branschen att veta att de har mycket kvar att lära – nästan halva utbildningen återstår.

Utbildningen hette tidigare ”Reklam & Marknadsföring” och har funnits i 15 år. Vi har bytt namn flera gånger genom åren; Studium, KY Akademien, Yrkeshögskolan Göteborg och numera Yrgo. Utbildningen som ligger på Lindholmen tillhör Göteborgs Stad och har runt 40 utbildningar i åtta sektorer, allt från Bagare till Yrkesdykare och Medicinska Fotterapeuter. I vår sektor, Media & Kommunikation, hittar man utbildningar som Digital Designer, Event marketing & Management, IP Grafisk produktion & form, Webbutvecklare, UX Designer och Game Programmet. Det händer med andra ord mycket i våra korridorer på Lindholmen!  

Vi kan även stoltsera med att vi just nu vinner många priser på vårt program. Nu senast Young Glory (Julia Gillgren & Malin Saarinen) och Young Lions Sverige (Therese Bohlén Kinn & Nina Friman). Dessutom kostar det inget att gå hos oss, vilket gör det lättare för folk med olika bakgrunder att söka till oss och är viktigt för utvecklingen av branschen!

Hur går man tillväga om man vill plugga hos er?

– Ansökningarna till nästa utbildningsstart öppnar 1 september då man kan hämta arbetsprovet på vår webbplats www.yrgo.se


Och om man vill anställa en nybliven copywriter eller art director? 

– Man får gärna kontakta mig om man vill anställa en kreatör – helt färsk eller med några arbetsår på nacken (christina.sandell@educ.goteborg.se). Vi har en alumnigrupp där de flesta av våra före detta studenter finns med och där vi tipsar varandra om jobb. Många företag hör av sig direkt till mig då de vill nyanställa och jag brukar rekommendera några personer med önskad profil.